А люди
падали і мерли на ходу…
Свідчення Турочкіної ( Інакової ) Марії Миколаївни,
1916 р.н.,
уроженки
села Сурсько – Михайлівка Солонянського району
Дніпропетровської області.
Все життя працювала в колгоспах села Сурсько
– Михайлівки.
Чоловік – фронтовик, рано пішов з
життя. Виховала дітей,
пишається внуками й правнуками.
Голодовку
помню, люди падали і мерли на ходу…
Сусідка
загубилася в степу, була пухла, ми не додивилися і бросили на ніч. Зайшли до матері сказать, що Насті не найшли , а мати мовчить, сама така,
пухла… Вранці на наряд пішли, сказали,
її забрав їздовий, дома вона й кончилася… Як і мати. Матір звали Сережченко
Оксана.
От поїзда люди йдуть і падають,
їх на гроби везуть. А вони ще шевеляться…
На кладбище одвозили і яму
копали за трудозміна наряд. Бо хто ж так
схоче? На горі цигани жили, родичі Педенко Тамари, жінка й чоловік, дітей не
було. Трохимом чоловік звався, з його
руки найшли, а з Пріськи нічого не найшли…
А в одних людей двоє дітей
померло від голоду, вони їх поховали, а як
примерзло ввечері забрали і
поїли… Не хочу їх фамілії казать. Не дай Бог дійде… У них після голодовки діти
наросли… Страшний Суд…
Чоловік не годиться робить, а
його заставляють…
У колгосп людей заганяли, позабирали шо не було, картопельку
дрібненьку, кваснину, навіть з глечиків
те, що на кашу натовкли…
Наші ж люди, активісти, ті, шо
считали себе ближче туди – Линда
забирала кваснину , Жиган заядливий…
Самі заходили в хату: « Признавайтесь, де зерно
сховали…» Маму забрали на цілу ніч… Чи
показували документи, та які там документи?
Нас із хати вигнали, а ми ноччю
замок здирали, переночуєм – і в
степ.
Казать нічого не можна було, штифи
гострі, обшукують, а мама зерно ховала
не в однім місці. За одну яму вона призналася, що між скиртами. А друга яма – невелика у дворі, під собачою будкою. Мама обслала її ряднинками і сипала туди
пшеницю, то там не найшли…
Сала ми не бачили, сала і в
руках не держали. Мама муку у глечики
порозсипала, то понаходили скрізь.
Їсти комнезамужні не просили, бо нічого доброго не
було, барахла нашого не забирали, а тільки у розкуркулених… А ми
голодрабія, нас за те, що в
колгосп не хотіли йти, і вдень і вночі комісія
ходить. До хати приходили 10 разів, а може й більше… Коні виростили,
лошицю красавицю, в тачанку запрягали… Нащо нам той колгосп.
Люди злилися, і на роботу вийдеш
- котра вкусе і держе у фартусі,
заховає окраєць у складках… Хто пішов
перший у колгосп, тих матері жили… Дід
Семен Рудь був зажиточним. Зразу пішов
у колгосп, у нього нічого не взяли, був конюхом… Вдови пішли… Людей у Сибір висилали. Пшончиху вислали, Борща Миколу,
Ульчиного чоловіка, що живе у степ, де
вулиця. Кой хто повернувся, Пшончиха,
Борщ негодящий – годами там були, поки указ
иначий получили…
А хто тут остався – мучилися,
голодали, в степу нічого не візьмеш не
розрішалося, верховий ганяв. Прямо на людей наїжав, строго настрого… Нізя було
в степ виходить, ще люди з поля
йдуть, а він вже заверта…
33 – й був найлютіший, дітей
бросали, заводили в город і бросали….
А що ще: лободу
парили і маторженики пекли, курай молотили… А батько їздив кіньми у Западну, там міняв барахло на зерно. Батько рано помер, ми батька загубили на кладбищі,
бо дерев'яні хрести ставили, а в голодовку їх палили, бо топить було нічим.
Поки мама жива була, вона нас водила, малих, а померла – ми вже і не знайшли
його могилу, бо хреста нема… Батько був болгарином, а мама - українка, її звали Єлизавета Варфоломіївна Інакова, або просто
казали Варфоломійка…
Я цього нічого не казала,
онукам та правнукам не розказувала, вони не питали, нема згаду. Оце сьогодні
вам перший раз і правнучка Таня чує вперше…
Спогади записано 17 січня 2006 року. Свідок
голодомору Турочкіна М.М. померла в травні 2007 року.
|